Vrijdag 30 November 2018

23 september 2019 - Musselkanaal, Nederland

Vrijdag 30 November 2018

We zijn alweer vier dagen verder, en wat doet Marnix het goed! Hij ontwikkeld zich elke dag weer verder. De rollator staat in huis en hij vindt het fijn om daar mee te lopen. Maar steeds vaker laat hij hem staan. Praten gaat ook erg goed, hij praat veel, ook over wat hij allemaal heeft meegemaakt. Hij gaat echt heel goed met alles om. Wel is hij nog steeds erg snel vermoeid, we zorgen ervoor dat hij meerdere keren op een dag even gaat liggen en kan uitrusten. Hier geeft hij zich dan ook wel aan over. Het slapen savonds gaat nog wat moeilijk, dan begint hij na te denken, met name over de MRI scan, daar heeft hij echt een trauma aan overgehouden. Hij is dan helemaal overstuur en roept dat hij niet meer in die buis wil. Emile is toen bij hem geweest tijdens de MRI scan in het Refaja, en snapt zijn angst heel goed. Dat ding moet een ongelofelijke herrie maken.

Afgelopen maandag kregen we te horen dat er in het revalidatiecentrum beatrixoord in Haren een wachtlijst was, dus hier niet meteen terecht zouden kunnen. Maar van de week zijn we gebeld dat ze toch ruimte willen maken voor hem. Aangezien hij daar met een team van alle specialisten toch op de beste plek is. Daar waren we heel blij mee. Vandaag hadden we de eerste intake gesprekken, met de revalidatiearts en de fysiotherapeute. Beiden stonden versteld van zijn herstel. Het is heel verschillend hoe kinderen zich na zo’n operatie ontwikkelen, maar Marnix doet het echt heel goed. Er zit nog wel een verstoring in zijn balans, met links heeft hij nog minder kracht en zijn energielevel is echt nog heel laag. Hier zal dus nu aan gewerkt gaan worden. Zelf moeten we gewoon bekijken wat hij aankan, maar hem ook nog zoveel mogelijk rust geven om goed te kunnen herstellen. De revalidatiearts gaf ook aan dat EMDR therapie misschien ook iets voor Marnix is. Om over zijn trauma van de MRI scan heen te komen. Aangezien hij hier toch elke 3 maanden onder zal moeten. Bij EMDR therapie worden je herinneringen opnieuw opgeslagen in je geheugen, maar in een minder emotioneel beladen vorm. Maar volgende week hebben we een intakegesprek met de psycholoog, dus dan krijgen we hier vast meer over te horen. Tevens dan ook nog intakegesprekken met de logopedist en ergotherapeut.

20181130_12121007010145546028367164

img-20181130-wa00132663005064419795063

Het is erg fijn om weer lekker met elkaar thuis te zijn, maar krijgen wel door dat we zelf ook nog een hoop te verwerken hebben. Zijn ook allebei echt heel moe, snel emotioneel en slapen slecht. Moeten alles toch een beetje laten bezinken. Gelukkig heeft iedereen hier ook wel begrip voor, en worden aan alle kanten geholpen, heel fijn!

Vanmiddag is de juf van Marnix nog even op bezoek geweest en hebben afgesproken dat we volgende week even met Marnix op school komen. Zodat hij alle kinderen van zn klas weer even kan zien en zijn verhaal kan doen. En in overleg met het beatrixoord binnenkort overleggen hoe we het straks een beetje kunnen gaan opbouwen met school!